Schoolmaatschappelijk werk

Schoolmaatschappelijk werk is er voor leerlingen, ouders en scholen. Als er psychosociale en opvoedkundige vragen of zorgen spelen, kan de schoolmaatschappelijk werker veel betekenen. De schoolmaatschappelijk werker helpt signalen vroegtijdig op te vangen, biedt kortdurende begeleiding en verbindt waar nodig met passende hulp. Door samen te werken met school, gezin en andere betrokkenen, draagt schoolmaatschappelijk werk bij aan het welbevinden en de ontwikkeling van leerlingen thuis én op school.

Schoolmaatschappelijk werk richt zich op het versterken van het welbevinden van leerlingen en het ondersteunen van ouders, docenten en schoolteams bij zorgen rondom gedrag, thuissituatie of ontwikkeling. We zoeken naar praktische oplossingen en bieden laagdrempelige, kortdurende begeleiding, altijd in samenwerking met school en gezin.

Vanuit onze reformatorisch christelijke identiteit zien wij ieder mens als waardevol, geschapen naar het beeld van God. Deze overtuiging vormt het uitgangspunt in onze benadering: met respect, zorg en aandacht voor de ander. We erkennen de gebrokenheid van het leven, maar geloven ook in herstel, groei en hoop. In het werken met jongeren, ouders en scholen zoeken we daarom naar kracht, veerkracht en verbinding geworteld in Bijbelse waarden en normen.

Werkwijze

De schoolmaatschappelijk werker van De Vluchtheuvel is periodiek aanwezig op school en werkt nauw samen met de zorgcoördinator of intern begeleider. Door deze structurele samenwerking sluiten we optimaal aan bij de bestaande zorgstructuur van de school. Het schoolmaatschappelijk werk is een aanvulling, geen vervanging: we versterken wat er al is en denken mee waar nodig.

Onze ondersteuning is vraaggericht en methodisch onderbouwd. Afhankelijk van de situatie en de hulpvraag zetten we passende gespreksmethodieken en interventies in. We werken systeemgericht: we kijken niet alleen naar de leerling of student, maar betrekken ook het gezin en de schoolomgeving waar mogelijk. Vanuit onze reformatorisch christelijke visie doen we dit met oog voor de identiteit van ieder jongere/kind, en het besef dat opvoeding, onderwijs en hulpverlening daarop moet aansluiten om het meest effectief te laten zijn.

Plan van aanpak

Na een intakegesprek wordt er in samenspraak met school, leerling/student en eventueel ouders een plan van aanpak opgesteld. Hierin staan de doelen, werkwijze en afspraken concreet beschreven. Dit plan wordt vastgelegd in het leerlingvolgsysteem van de school en/of in het elektronisch cliëntdossier (ECD) van De Vluchtheuvel, afhankelijk van de betrokkenheid van partijen en de privacy afspraken die zijn gemaakt.

Tijdens het traject houden we regelmatig afstemming met school en betrokkenen, zodat de begeleiding goed aansluit en indien nodig bijgesteld kan worden.

Evaluatie en afsluiting

Elk traject wordt afgerond met een evaluatie, waarin we gezamenlijk terugblikken op het proces: Wat is bereikt? Wat vraagt nog aandacht? En hoe kunnen school of andere hulpverleners het eventueel vervolg oppakken? Deze evaluatie wordt zorgvuldig vastgelegd en gedeeld met betrokkenen, binnen de grenzen van privacy en met toestemming waar nodig.

0
    0
    Uw winkelwagen is leegTerug naar winkel

    Quickscan

    Wat is jouw favoriete game?