- Home
- Schoolmaatschappelijk werkbinnen het Voortgezet Onderwijs of Middelbaar Beroepsonderwijs?
Schoolmaatschappelijk werkbinnen het Voortgezet Onderwijs of Middelbaar Beroepsonderwijs?
Ondersteuning voor leerling, docent én ouders/verzorgers
Als docent of mentor zie je het soms gebeuren: een leerling of student trekt zich terug, presteert slechter of laat zorgwekkend gedrag zien. Je merkt dat er iets speelt, maar krijgt er de vinger niet achter. Ook kan het zijn dat zorgen zich uitstrekken naar het gezin, of dat het gedrag van broertjes of zusjes ook verandert. Het roept de vraag op: moet ik hier iets mee – en zo ja, wat, wanneer en hoe?
Daarin sta je er niet alleen voor. De schoolmaatschappelijk werker (SMW’er) van Stichting De Vluchtheuvel ondersteunt niet alleen leerlingen en hun ouders, maar is er nadrukkelijk ook voor jou als professional. Wij zijn betrokken bij scholen binnen het reformatorisch-christelijk onderwijs, en sluiten in identiteit en werkwijze aan bij deze grondslag.
Wat is schoolmaatschappelijk werk?
Schoolmaatschappelijk werk is een belangrijke aanvulling op de leerling- of studentenondersteuning binnen school. De SMW’er kijkt breed: niet alleen naar het individu, maar ook naar het systeem eromheen – zoals gezin, school en sociale omgeving.
We streven ernaar om problemen zoveel mogelijk binnen de bestaande structuren van school en gezin op te lossen. Daarbij richten we ons op het versterken van de veerkracht en mogelijkheden van jongeren, ouders en begeleidende professionals.
In de samenwerking met ouders en verzorgers zien we hen als ervaringsdeskundigen in de omgang met hun kind. Ook werken we samen met andere professionals binnen en buiten de school – altijd met het belang van de jongere voorop.
Zorgen die we vaak tegenkomen
In het VO en MBO lopen jongeren tegen uiteenlopende problemen aan, die hun ontwikkeling en functioneren flink kunnen beïnvloeden. Enkele veelvoorkomende thema’s zijn:
- Eenzaamheid of sociaal isolement
- Rouw en verlieservaringen
- Identiteitsvragen (“Wie ben ik, wat wil ik?”)
- Conflicten of spanningen thuis
- (Online) pesten
- Problematiek rondom relaties
- Seksueel grensoverschrijdend gedrag
- Psychische klachten, zoals somberheid, angst of stress
Deze zorgen kunnen een directe impact hebben op motivatie, leerprestaties en sociaal functioneren. Het is daarom van groot belang om signalen serieus te nemen en tijdig hulp in te schakelen.
Hoe werken wij?
Een schoolmaatschappelijk werker heeft een onafhankelijke positie binnen de school – wij zijn niet in dienst van de school. Daardoor kunnen we met een objectieve blik kijken naar situaties, en zo nodig ook het handelen van school, docenten of begeleiders bespreekbaar maken.
We zijn deskundig in het begeleiden van jongeren en hun ouders bij psychosociale en opvoedkundige vraagstukken. Daarnaast denken we graag mee over het versterken van de interne zorgstructuur van de school.
Wat doet een schoolmaatschappelijk werker?
De precieze invulling van onze rol stemmen we altijd af met de school. In de praktijk bestaat ons werk vaak uit de volgende taken:
Ondersteuning van docenten en zorgteams
We denken mee over leerlingen met wie het niet goed gaat, en adviseren hoe je als docent of zorgcoördinator kunt handelen. Vaak zijn we betrokken bij multidisciplinaire overleggen.
Kortdurende hulp aan leerlingen en/of ouders
In een aantal gesprekken werken we samen met leerling en/of ouders aan een concreet doel. Dit gebeurt in de driehoek school – gezin – jongere, en vindt plaats op school of thuis.
Verwijzing naar passende hulp
Wanneer er meer nodig is dan schoolmaatschappelijk werk kan bieden, verwijzen we door naar gespecialiseerde hulpverlening. Als er al hulp loopt, stemmen we zo nodig af met betrokken partijen.
Bemiddeling tussen school en ouders
Bij spanningen of misverstanden tussen school en thuis kunnen wij een bemiddelende rol vervullen, met als doel de samenwerking te verbeteren.
Gezinsonderzoek
Op verzoek van de school kunnen we een gezinsonderzoek uitvoeren om meer inzicht te krijgen in de thuissituatie van de jongere en wat dit betekent voor zijn of haar functioneren.
Samen werken aan veerkracht en welbevinden
Het ondersteunen van jongeren bij hun groei en ontwikkeling vraagt om samenwerking. Als schoolmaatschappelijk werkers bieden wij laagdrempelige, professionele ondersteuning aan iedereen die bij de leerling betrokken is. Altijd met respect voor de context van de jongere én binnen de identiteit van de school.
Meer weten of kennismaken?
Overweeg je om schoolmaatschappelijk werk op jouw school in te zetten of heb je vragen over onze werkwijze? Neem gerust contact met ons op voor een verkennend gesprek: info@stichtingdevluchtheuvel.nl

