- Home
- Gastopvang en schoolmaatschappelijk werk
Gastopvang en schoolmaatschappelijk werk
Schoolmaatschappelijk werk en gastopvang hebben alles met elkaar te maken. In dit artikel Laten we zien hoe gastopvang meerwaarde heeft in een situatie die in eerste instantie op school problemen geeft.
Mark is een jongen van 7 jaar oud. Hij heeft de diagnose autisme en ADHD. Sinds vorig jaar zit hij op het Speciaal Onderwijs. Dat leek een goede keuze. Nu hij meer gewend is, komen echter de problemen die op de basisschool speelden ook op deze school naar boven. De schoolmaatschappelijk werker gaat erover met ouders en de leerkrachten in gesprek.
Uit het gesprek met ouders blijkt dat Mark thuis ook de nodige zorgen geeft. De andere kinderen lijden onder zijn gedrag en de tijd en aandacht die Mark van zijn ouders nodig heeft. Met elkaar wordt nagedacht wat helpend zou kunnen zijn op school, maar ook binnen het gezin. De schoolmaatschappelijk werker stelt voor om Gastopvang te proberen en regelt een verkennend gesprek met de coördinator. Hieruit wordt helder dat Gastopvang in deze situatie zeker passend is. Er wordt contact gelegd met ouders om verder te verkennen. Wat is Mark voor jongen, waar moet het gastgezin rekening mee houden, wat is een passend gezin voor Mark, welke frequentie willen ouders Mark laten logeren etc.
Vervolgens gaat de coördinator op zoek naar de beste match voor Mark. Eerst gaan de ouders van Mark kennismaken met de gastouders. Als dat goed klikt en besloten wordt ervoor te gaan, gaan ouders nog een keer bij gastouders langs, samen met Mark. Daarna mag Mark gaan logeren.
Al na twee weekenden geven ouders aan hoe blij ze zijn; ze komen zelf meer tot rust omdat ze niet de hele tijd ‘aan’ hoeven te staan, kunnen meer aandacht geven aan de andere kinderen wat een merkbaar effect op hen heeft. Heel mooi ook om te horen hoe Mark in het gastgezin al snel zijn plekje heeft gekregen en hoe de Gastouders genieten van de momenten dat hij er is.